BRADLEY BWP MARDER BRDM FUCHS

BWP-3 BWP-2 BWP-1 BWP-3
BWP
BWP-1

Geneza
     Bojowy wóz piechoty BWP-1 (z rosyjskiego Bojewaja Maszyna Piechoty) zademonstrowano publicznie w 1967 roku od razu wywarł spore wrażenie na Zachodzie, zwłaszcza ruchliwością i uzbrojeniem. BWP-1 wyeksportowano do kilkudziesięciu krajów w których nadal są używane w wielu ilościach. BWP-1 występuje również w wersji dowódczej, oznaczonej BWP-1D, w której rozbudowano środki łączności. Czesi opracowali na jego podstawie wóz rozpoznania skażeń.
Oprócz tych wariantów istnieje wiele innych dokonanych przez użytkowników. BWP-1 jest wyposażony między innymi w: automatyczny układ przeciwpożarowy, układ ochrony przed bronią masowego rażenia i system ogrzewania wnętrza.


Budowa
     Zastosowano w nim wiele trafnych rozwiązań takich jak: dwoje drzwi wejściowych, luki na dachu, jarzma dla broni żołnierzy desantu. Znajduje się w uzbrojeniu Wojska Polskiego od 1973 roku. W przedniej części kadłuba umieszczono przedziały: napędowy (po prawej stronie) i kierowania (po lewej stronie), w środkowej - przedział bojowy z obrotową wieżą, a w tylnej - przedział desantowy, w którym przewozi się 8 żołnierzy wraz z wyposażeniem.


Uzbrojenie
     W wieży jest zamontowana 73 mm armata gładkolufowa 2A28 (wyposażona w zmechanizowany układ zasilania amunicją), miała ona małą prędkość początkową pocisku i słabą celność na większych odległościach strzelania. Wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14M "Malutka" (znajduje się nad armatą)oraz 7,62 mm sprzężony karabin maszynowy PKT. Do strzelania z armaty są stosowane naboje z pociskami kumulacyjnymi (o masie 2,6 kg) i odłamkowo-burzącymi (o masie 3,7 kg). Do celowania i obserwacji służy dzienno-nocny przyrząd TPN-22M1.


Napęd
Jako jednostkę napędową BWP-1 zastosowano silnik UTD-20 o mocy 221 kW przy 2600 obr./min. Pojazd może pływać z prędkością około 7 km/h.


BWP-2
Geneza
Bojowy wóz piechoty BWP-2, który zaprezentowano po raz pierwszy w końcu lat siedemdziesiątych. Wyeliminowano w nim kilka wad BWP-1, w tym jedną z najważniejszych, mianowicie 73 mm armatą, o małej prędkości początkowej pocisku, zastąpiono bardziej uniwersalną i efektywną armatą kalibru 30 mm oraz przeniesiono stanowisko dowódcy z kadłuba (było usytuowane za stanowiskiem mechanika-kierowcy) do wieży. Ponadto wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (nowszego typu) zamontowano na wieży (9kB). Używana jest również wersja dowódcza pojazdu.
BWP-2 występuje w bardzo dużych ilościach. Jest używany m.in. w Finlandii, Iraku, Jemenie, Kuwejcie, Jordanie, Afganistanie, Algierii, Indiach, Czechach i na Słowacji. Ocenia się, że w uzbrojeniu armii rosyjskiej znajduje się ich około 20 000 sztuk. Jest więc to najpowszechniej używany bojowy wóz piechoty byłego Bloku Wschodniego. BWP-2 jest nadal produkowany i oferowany do sprzedaży. Produkcje licencyjną kontynuuje Słowacja (pod oznaczeniem BVP-2 i Indie, pod nazwą Sarath). Wóz indyjski, oprócz wersji podstawowej, występuje również jako: ambulans, pojazd saperski i wóz rozpoznania inżynieryjnego. Ponadto Bułgaria wytwarzała, na potrzeby własne i eksport do Iraku, bojowy wóz piechoty BWP-30 z wieżą od BWP-2.


Budowa
Przedział desantowy BWP-2, podobnie jak BWP-1, jest dosyć ciasny, mimo że liczbą przewożonych żołnierzy zmniejszono do siedmiu (w tym jeden zajmuje miejsce za stanowiskiem mechanika-kierowcy). W BWP-2 zachowano główne cechy konstrukcyjne BWP-1: ma on więc niską sylwetkę, jest ruchliwy, niezawodny i prosty w eksploatacji, a moc zespołu napędowego jest wystarczająca do poruszania się we wszystkich warunkach terenowych. Wozy ostatnich serii produkcyjnych wyposażono w ulepszone systemy kierowania ogniem, dodatkowe opancerzenie i inne elementy modyfikacyjne. Na większości wozów można montować trały przeciwminowe.


BWP-3
Geneza
Bojowy wóz piechoty BWP-3 wprowadzono do uzbrojenia armii rosyjskiej w 1990 roku i natychmiast wzbudził duże poruszenie w zachodnich kręgach konstruktorów broni pancernej z uwagi na fakt, że nie ma on nic wspólnego z poprzednimi modelami wozów: BWP-1 i BWP-2. Na zachodzie miał on przejściową nazwę M1990/1. Mimo wielu zalet, BWP-3 jest używany przez wojska rosyjskie w niewielkich ilościach, zapewne z powodu wysokiej ceny. Nie odstraszyła ona jednak Abu Dhabi i Kuwejtu, które złożyły zamówienia na 500 pojazdów, wyposażonych we francuski system kierowania ogniem.


Budowa
BWP-3 swoją sylwetką przypomina czołg lekki, gdyż ma obły kształt i jest stosunkowo wysoki. Żołnierze desantu są przewożeni po obu stronach mechanika-kierowcy oraz w przedziale desantowym (za wieżą), w którym siedzą w dwóch rzędach na wewnętrznych siedziskach, nad przedziałem napędowym, mając tym samym ograniczoną przestrzeń nad głową. Mimo znacznej (jak na wóz bojowy) masy 18,7 tony, BWP-3 jest pojazdem pływającym, a napęd w wodzie zapewniają mu dwa pędniki wodne umieszczone z tyłu kadłuba.


Uzbrojenie
Głównym atrybutem wydaję się być 100 mm armata (9kB) ze zmechanizowanym układem zasilania w amunicję, przystosowana do wystrzeliwania zarówno kierowanych (w wiązce laserowej) przeciwpancernych pocisków rakietowych, jak i klasycznej amunicji odłamkowo-burzącej. Maksymalna donośność pocisku rakietowego 9M117 Bastion wynosi 4000m, zapewniając tym samym pojazdowi znaczący potencjał przeciwpancerny. Z armatą tą jest sprzężona armata kalibru 30mm i 7,62mm karabin maszynowy. Ponadto, w przedniej części kadłuba zamontowano dodatkowe dwa karabiny maszynowe.
Producent opracował prototyp rozpoznawczej wersji pojazdu, uzbrojony w armatę kalibru 30mm bwp: 30 mm(bez kalibru 100 mm armatybwp: 100 mm.) Proponowano również zastosowanie bezwieżowych podwozi BWP-3 dla zbudowania innych wersji, m.in.: wozu do nauki jazdy, samobieżnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego z wieżą konstrukcji francuskiej.

Dane taktyczno-techniczne

WersjaBWP-1BWP-2BWP-3
ProducentZSRRZSRRZSRR
Załoga333
Uzbrojenie 73mm armata, 7,62mm karabin maszynowy, wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych 30 mm armata, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych armata kalibru 100mm, armata kalibru 30 mm (sprzężona z armatą kal. 100mm), trzy karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm
Wymiary(m):
Długość całkowita 6,74 6,74 7,2
Szerokość 2,94 3,15 3,23
Wysokość do stropu wieży1,94/td> 2,45 3,23
Masa bojowa (t)13,514,3 18,7
Napędsilnik wysokoprężny UTD-20, moc silnika 221 kW(300 KM) silnik wysokoprężny UTD-20, moc silnika 221 kW(300 KM) silnik wysokoprężny UTD-29M, moc silnika 368 kW (500 KM)
Osiągi:
Prędkość max na drodze (km/h)6565 70
Prędkośc max w wodzie79 12
Zasięg max na drodze600600 600
Przeszkody:
Rowy (szerokość w m)2,52,5 2,75
Ściany (wysokość w m)0,80,7 0,8
Wzniesienia (w %)60 6060
Powrót